ΜΙΚΡΑ ΜΥΣΤΙΚΑ
Όταν αποφασίζετε να πλαισιώσετε ένα έργο για να το αναρτήσετε στον χώρο σας, έχετε κάποιες «φιλοδοξίες». Οι σπουδαιότερες από αυτές είναι η διατήρηση του έργου, δηλαδή η μακρόχρονη προστασία του, η ανάδειξη του έργου και η αισθητική ολοκλήρωση του χώρου σας. Το "Περιπλαίσιο", υπεύθυνος συμπαραστάτης αυτής της προσπάθειάς σας, παραθέτει «μικρά μυστικά», σχετικά με τρόπους και υλικά πλαισίωσης που είναι βέβαιο ότι θα σας κατευθύνουν δημιουργικά στο να βρείτε την καταλληλότερη λύση στους προβληματισμούς σας.
Τα «μικρά μυστικά» είναι αξιοποιήσιμα σαν γενικές αρχές σε πολλές περιπτώσεις πλαισίωσης έργων και διακόσμησης χώρων. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάτε ότι «το μάτι», η άποψη και το γούστο είναι παράγοντες που μπορεί να συμπληρώσουν αυτές τις αρχές με εντυπωσιακά και πρωτότυπα αποτελέσματα.
Το περιθώριο (passepartout) είναι ένα από τα θεμελιώδη συστατικά της πλαισίωσης του έργου. Και με την παρουσία του και με την απουσία του. Πέραν της συμβολής του στην χημική ισορροπία του μικροπεριβάλλοντος στο οποίο βρίσκεται το έργο, το περιθώριο παίζει τον ρόλο του αισθητικού καταλύτη στην ανάδειξη του έργου. Οι επιλογές διαφόρων χρωμάτων περιθωρίων δίνουν την ελευθερία πολλών συνδυασμών. Η παραδοσιακή άποψη για τον συνδυασμό περιθωρίου και έργου είναι τα ουδέτερα χρώματα. Το ουδέτερο χρώμα δεν προκαλεί την προσοχή και έτσι δημιουργείται η εντύπωση της άνεσης ότι δηλαδή «αναπνέει» το έργο.
Η αλλαγή των διακοσμητικών τάσεων έφερε στο προσκήνιο έντονα χρώματα και περιθώρια μεγάλου πλάτους που περιβάλλουν το έργο. Οι προσεγγίσεις αυτές στοχεύουν στο αποτέλεσμα της αντίθεσης και στο χαρακτηρισμό του πλαισιωμένου έργου ως περισσότερο διακοσμητικού. Εκείνο που είναι σημαντικό και χρήζει της προσοχής σας είναι το μέγεθος του περιθωρίου.
Αρχικά η επιλογή ουδέτερων χρωμάτων στο περιθώριο κυριαρχούσε με το σκεπτικό της παραχώρησης διαθέσιμου χώρου στο αντικείμενο ώστε αυτό να «αναπνέει». Στην εποχή μας έχει γίνει πιο δημοφιλές να χρησιμοποιούμε μεγάλο πλάτος στο περιθώριο όπως επίσης και χρώμα που μας δίνει ένα διακριτό διακοσμητικό χαρακτήρα στην κατασκευή μας. Βασικός κανόνας είναι ότι το μέγεθος του περιθωρίου θα πρέπει να είναι σημαντικά διαφορετικό από το μέγεθος της κορνίζας (μεγαλύτερο ή μικρότερο) και σίγουρα ένα μεγάλο σε μέγεθος, περιθώριο μας δίνει την δυνατότητα να επικεντρωνόμαστε στο αντικείμενο καλύτερα.
Όταν ο σχεδιασμός της κατασκευής δεν περιλαμβάνει περιθώριο η χρησιμοποίηση μιας αρκετά φαρδιάς κορνίζας θα δώσει στο αντικείμενο μας ενδιαφέρον και θα του προσδώσει μεγαλύτερη σημασία.
Επικρατεί η αντίληψη ότι όταν χρησιμοποιείται διπλό και τριπλό περιθώριο στην κατασκευή, θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε διαφορετικού χρώματος. Όμως δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποκλείουμε την χρησιμοποίηση ιδίου χρώματος περιθώριο δυο οι περισσότερες φορές. Αυτό μας απλοποιεί το τελικό αποτέλεσμα κρατώντας την προσοχή μας επικεντρωμένη στο αντικείμενο.
Η τοποθέτηση του έργου ασύμμετρα καθ’ ύψος, με το μεγαλύτερο τμήμα του περιθωρίου κάτω από το έργο, είναι προτιμότερη σε αρκετές περιπτώσεις γιατί το αντικείμενο «ισορροπεί» σταθερότερα στο σύνολο της κατασκευής.
Όταν θέλετε να τοποθετήσετε περισσότερα αντικείμενα σε μία κορνίζα η χρήση περιθωρίου με πολλαπλά παράθυρα είναι η πιο ενδεδειγμένη. Επισημαίνουμε ότι το μέγεθος (φάρδος) του περιθωρίου που περιβάλει όλα τα αντικείμενα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το μέγεθος των περιθωρίων που μεσολαβούν των αντικειμένων.
Διαφορετικά σχήματα «παραθύρων» (οβάλ, κύκλοι, κ.λπ.) δίνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην κατασκευή σας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο σχεδιασμός μιας κατασκευής με μη αναμενόμενο τρόπο, που θα προκαλέσει οπτικό αιφνιδιασμό, όπως η χρησιμοποίηση μιας πολύ κλασικής κορνίζας με σκαλίσματα σε ένα μοντέρνο έργο και επίσης το αντίστροφο ένα κλασικό έργο, πλαισιωμένο με μοντέρνα υλικά όπως Plexiglass.
Η τοποθέτηση ενός πλαισιωμένου αντικείμενου στον χώρο προϋποθέτει την ικανοποίηση δύο βασικών παραμέτρων: την ασφάλεια του έργου και την ένταξή του στο χώρο.
Ασφαλής τοποθέτηση
Είναι απαραίτητο, κατά την διαδικασία ανάρτησης ενός αντικειμένου στον τοίχο, να χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα εξαρτήματα και οι ενδεδειγμένες τεχνικές.
Ως επαγγελματίες είμαστε σε θέση να σας τα παρέχουμε μαζί με τις εξειδικευμένες συμβουλές τοποθέτησης τους.
Σταχυολογώντας από πολλές δόκιμες πρακτικές ανάρτησης, επισημαίνουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές:
- Συνιστάται να χρησιμοποιούνται σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις δύο σημεία ανάρτησης. Ιδίως όταν η ανάρτηση αφορά ένα ιδιαίτερα βαρύ αντικείμενο. Λόγω επιμερισμού του βάρους του, εξασφαλίζετε μεγαλύτερη ασφάλεια και μεγαλύτερη επαφή του αντικειμένου με τον τοίχο.
- Στην περίπτωση που αποφασίσετε να στηρίξετε ακουμπώντας ένα αντικείμενο στον τοίχο ή σε ένα έπιπλο είναι απαραίτητο να διασφαλίσετε ότι αυτό δεν θα ανατραπεί.
- Υπάρχουν ειδικά εξαρτήματα που προσαρμόζονται στο αντικείμενο προς ανάρτηση έτσι ώστε η αποκρέμασή του να είναι αδύνατη χωρίς την χρήση ειδικού εργαλείου. Με αυτό τον τρόπο αποτρέπεται μια πιθανή κλοπή ή ακόμα και η πτώση του αντικείμενου σε ευαίσθητους χώρους όπως π.χ. ένα παιδικό δωμάτιο, ή ένα υπνοδωμάτιο.
- Όταν θέλετε να επιτύχετε την πλήρη επαφή του αντικειμένου με τον τοίχο δεν συνιστάται η χρήση σύρματος.
- Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχεται πριν την ανάρτηση βαρέων αντικειμένων η ποιότητα και η αντοχή του τοίχου και ειδικότερα αυτή του σημείου ανάρτησης.
Ένταξη στο χώρο
Πολλές φορές δημιουργείται μεγάλος προβληματισμός σχετικά με τη θέση του σημείου ανάρτησης του έργου στον χώρο. Τρεις είναι οι παράγοντες που συνθέτουν συνήθως την απόφαση για τη θέση του αντικειμένου στο χώρο. Ο πρώτος είναι το ίδιο το αντικείμενο. Το ήδη, δηλαδή, έτοιμο αντικείμενο προς ανάρτηση. Αυτό σημαίνει ότι το έργο έχει ήδη συνδυαστεί με το πλαίσιό του, και έχει αποκτήσει την πλήρη εικαστική του οντότητα. Ο δεύτερος παράγοντας είναι ο ίδιος ο χώρος. Πως θα συνδυαστεί δηλαδή το έργο, που αποτελεί πλέον εικαστική παρέμβαση, στον διαμορφωμένο εικαστικά ή υπό εικαστική διαμόρφωση χώρο. Τα κριτήρια ενσωμάτωσής του είναι τα κριτήρια πλαισίωσής του μεγεθυμένα. Συνδυασμοί στιλ, υλικών και χρωμάτων. Ο τρίτος παράγοντας είναι τεχνικός και αφορά στο ακριβές σημείο ανάρτησης, σχετικά για το οποίο, έχουμε αναφέρει στην προηγούμενη ενότητα. Η πείρα διδάσκει ότι η τόλμη και η δημιουργικότητα τις περισσότερες φορές προσφέρουν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Μπορείτε να τοποθετήσετε τα πάντα παντού κερδίζοντας ιδιαίτερο ύφος και προσωπικότητα, για αυτό λοιπόν τολμήστε!
Μερικές πρακτικές οδηγίες: πριν αρχίσετε να γεμίζετε τους τοίχους με καρφιά, θα ήταν προτιμότερο να κάνετε μερικές δοκιμές χρησιμοποιώντας ένα χαρτόνι στο μέγεθος του αντικείμενου που θα αναρτήσετε. Εάν πρόκειται για περισσότερα του ενός αντικείμενα, αποφασίστε πρώτα για την διάταξη τους κάνοντας τις δοκιμές σας απλώνοντάς τα στο πάτωμα και αφού καταλήξετε μεταφέρετε την διάταξη τους στον τοίχο.
Συνήθως το ύψος της τοποθέτησης είναι το επίπεδο του ματιού. Παρόλα αυτά πρέπει να λαμβάνετε υπόψη τον χώρο (τον όγκο του, το σχήμα του, τη χρήση του). Το ύψος διαφοροποιείται ανάλογα με τον χώρο, όπως ένα καθιστικό, ένα γραφείο ή ένας διάδρομος.
Καλό θα ήταν να αποφεύγεται η ανάρτηση μεγάλων αντικειμένων με φαρδιές ή βαριές κορνίζες επάνω σε λεπτεπίλεπτα έπιπλα όπως και το αντίθετο μικρά αντικείμενα με απλές ή μικρές κορνίζες επάνω σε βαριά και ογκώδη έπιπλα.
Σε μικρούς χώρους αποφύγετε την τοποθέτηση μεγάλων και έντονων αντικειμένων γιατί αυτά χρειάζονται απόσταση (αέρα) για να τα απολαμβάνετε. Αντίθετα, στους μεγάλους χώρους, ταιριάζουν έργα τέχνης μεγάλου μεγέθους και έντασης, ώστε να είναι αντιληπτά από οποιοδήποτε σημείο του δωματίου.
Είναι αρκετά δημοφιλές να τοποθετούνται πλαισιωμένα αντικείμενα επάνω σε έπιπλα ή ακόμα και στο πάτωμα. Αυτό είναι δόκιμο πλέον και για λειτουργικούς αλλά και αισθητικούς λόγους. Επιπλέον η μερική επικάλυψη ενός πλαισιωμένου αντικειμένου από ένα άλλο, πιθανόν να δώσει οπτικά μια ζητούμενη τρίτη διάσταση και αισθητική ενοποίηση.
Εάν έχετε στη διάθεσή σας δυο ή και περισσότερα ομοειδή αντικείμενα, τα οποία είναι πλαισιωμένα με τον ίδιο τρόπο, έχετε στη διάθεσή σας πολλές επιλογές. Αφενός μπορούν να αναρτηθούν το ένα διπλά στο άλλο ή το ένα πάνω από το άλλο αφού λάβετε υπόψη το συνολικό ύψος του δωματίου (ψηλοτάβανο - χαμηλοτάβανο). Αφετέρου υπάρχει η δυνατότητα να τα χωρίσετε τοποθετώντας τα δεξιά και αριστερά ενός αλλού αντικείμενου π.χ. καθρέπτη ή ενός μεγάλου επίπλου. Εναλλακτικά η τοποθέτηση τους στις άκρες ενός διαφορετικού συνόλου ομοειδών ή μη αντικειμένων δίνει ένα ευχάριστα μη αναμενόμενο αισθητικό αποτέλεσμα.
Όταν έχουμε μη ομοειδή και με διαφορετικό τρόπο πλαισιωμένα αντικείμενα διαθέτουμε μεγαλύτερη ελευθερία στον τρόπο ανάρτησης. Για αυτά μπορείτε να επιλέξετε έναν συμμετρικό τρόπο τοποθέτησης ή και το αντίθετο. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, όμως, χρειάζεται να επιτύχετε μια οπτική και αισθητική ισορροπία μεταξύ των χρωμάτων, των μεγεθών και του ύφους για να αποφύγετε την αισθητική επικάλυψη του ενός από το άλλο.